همه چیز درباره چای
ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به تمامی سوالات شما درباره چای پاسخ بدهیم. به دلیل طولانی بودن مقاله، برای اینکه راحت‌تر به هر قسمت دسترسی داشته باشید، می‌توانید در لیست زیر روی سوال مورد نظر خود کلیک کنید...

تاریخ انتشار : 1402/5/19/ نمایش : 87 / نظرات : 0

تاریخچه چای

قدمت کشت گیاه چای به نام Camellia Sinensis، به ۵۰۰۰ سال پیش و کشور چین باز می‌گردد. بعد از کشت چای در این کشور و آشنایی سایر کشورها با فواید این نوشیدنی، کشت آن به مرور در آسیا افزایش پیدا کرد و سپس در تمامی جهان پخش شد.

در گذشته چای هم به عنوان یک دارو و نوشیدنی شفابخش و هم‌ به عنوان یک نوشیدنی ممتاز در مناسبت‌های سلطنتی و مذهبی استفاده می‌شده که این نشان از اهمیت چای در میان مردم آن زمان دارد.
فرهنگ نوشیدن چای در کشورهای مختلف

علاوه بر تفاوت انواع چای در کشورهای مختلف، ممکن است شیوه دم کردن چای، مراسم‌های چای‌خوری و نحوه سرو چای در هر کشور متفاوت باشد که این تفاوت‌ها به تاریخ و فرهنگ هر کشور باز می‌گردد.

معمولا در برخی کشورها یک نوع چای از بقیه پرطرفدارتر است. مثلا در کشور ایران چای سیاه یا در کشور چین چای سبز بیش‌ترین تقاضا را دارد. برای آشنایی با “فرهنگ نوشیدن چای در کشورهای مختلف” روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع چای

چای در کنار قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان محسوب می‌شود که در انواع مختلفی در بازار موجود است. ۴ نمونه از پرطرفدارترین چای‌ها در جهان چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و چای سفید بوده که هر یک دارای خواص و عطر و طعم بی‌نظیری می‌باشند. این چهار چای همگی از یک گیاه و بوته چای به نام Camellia Sinensis به دست می‌آیند و تفاوت آن‌ها به فرآیند و روش تولید هر یک باز می‌گردد.

در کنار این ۴ چای، چای‌های دیگری مانند چای ترش، گل گاوزبان، بابونه و … نیز وجود دارند که هر یک از گیاه خاصی به دست آمده، دارای خواص متفاوتی بوده و طرفداران خاص خود را دارند.
چای سیاه چگونه تولید می‌شود؟

فرآیند تولید چای سیاه در دنیا به دو روش ارتدکس یا رسمی و  C.T.C یا غیررسمی انجام می‌شود. چای ارتدکس و C.T.C به غیر از فرآیند، در ظاهر و مشخصات نیز با هم تفاوت دارند. چای سیاه تولید شده به روش ارتدکس، دارای برگ‌هایی کشیده و در هم پیچیده بوده و چای سیاه تولید شده به روش C.T.C دارای برگ‌هایی گرد و کروی می‌باشد.

چای ایرانی به صورت رسمی و ارتدکس تولید می‌شود. در فرآوری چای به این روش، برگ سبز چای ۵ مرحله مختلف را طی می‌کند تا به چای سیاه تبدیل شود. این ۵ مرحله شامل مرحله پلاس، مالش، تخمیر، خشک کردن و سورتینگ می‌باشد. جزئیات این مراحل را می‌توانید در مقاله “مراحل تولید چای سیاه” بخوانید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر